Plac Zabaw - Ogród - Warzywniak
Plac zabaw, Ogród, Warzywniak
„Kiedy mówimy o otoczeniu, mamy na myśli wszystko to, co dziecko może swobodnie w nim wybrać i używać w takim stopniu, w jakim tego pragnie, to znaczy odpowiednio do swoich predyspozycji i swoich potrzeb.” Maria Montessori
Szukając odpowiedniego miejsca na Planetę Fantazji Village Education najważniejsza była dla nas przestrzeń jaką możemy dać dzieciom. Wiedzieliśmy że chcemy mieć własny ogród, plac zabaw, warzywniak. Tu dzieci dotykają, wąchają, oglądają, dbają o naturę, pracują z materiałem-wodą, gliną, klejem, czy muzyką.
Własny ogród dał nam możliwość stworzenia naszej wymarzonej stodoły, placu zabaw, zagrody ze zwierzętami czy warzywniaka. Swobodny dostęp do placu zabaw był dla nas kluczowy podczas wyboru odpowiedniego miejsca na przedszkole. Pomogliśmy trochę naturze i zaprojektowaliśmy go tak by stworzyć dzieciom jak najlepsze możliwości ich rozwoju społecznego, fizycznego i poznawczego.
„Dzieci potrzebują wolności, aby docenić nieskończone zasoby swoich dłoni, oczu i uszu, zasoby form, materiałów, dźwięków i kolorów.” – Loris Malaguzzi
W ślad za tym, wychodząc codziennie z przedszkola do ogrodu, dzieci w pierwszej kolejności mijają zagrody naszych zwierząt, dzięki czemu ich uwadze nie umyka, czy kury i alpaki – Mango i Abu, mają czyste “posłanie” i świeżą wodę. W sposób naturalny i oczywisty buduje to w dzieciach poczucie odpowiedzialności, sprawczości i obowiązku. Idąc dalej, otwiera się przed nami magia dziecięcej wioski niczym tajemniczy ogród. Mamy piękny teren, na którym rośnie zasiana prze nas trawa, a bale oddzielają piaszczysty teren na którym stoją drewniane domki, wieże, zjeżdżalnie, ścianki wspinaczkowe, huśtawki, ścieżki manipulacyjne oraz tablica sensoryczna. Niskim drewnianym płotkiem wyodrębniona jest otwarta przestrzeń dla najmłodszych dzieci, gdy potrzebują mieć czas tylko dla siebie 🙂 mają tam własną piaskownicę, drewniane domki, zjeżdżalnię i kuchnię błotną. Mamy tam również warzywniak, o który dba Dziadzio Ogrodowy, a dzieci wraz z nim samodzielnie sadzą, pielą, podlewają i doglądają warzyw. Postawiliśmy tam również duże, drewniane donice na balach z elementami szkła akrylowego, pozwalające dzieciom obserwować procesy wzrostu roślin również pod ziemią. Żyjące w glebie „robaczki” – te dłuższe, krótsze i bardziej pokręcone wzbudzają w nich dużo pytań i emocji. Na wiosce dziecięcej znajdują się domki tipi, w których dzieci znajdują schronienie w upalne dni lub podczas przelotnych opadów deszczu. Są inspiracją do wielu zabaw, do których sami zapraszają swoich opiekunów – „ciocie”. Pod zadrzewionymi zakątkami naszej wioski znajdują się okrągłe, drewniane stoliczki z pieńkami do siedzenia – w okresie wiosenno- letnim jak również wczesno jesiennym odbywają się przy nich zajęcia edukacyjne i twórcze warsztaty. W samym szczycie działki stoi nasza STODOŁA EDUKACYJNA – wymyślona i zaprojektowana przez nas od początku. W niej dzieci tworzą, wymyślają, lepią, tańczą, śpiewają i czytają. Stodoła jest, więc przestrzenią warsztatową ale też teatralną- odbywają się w niej przedstawienia dla dzieci, ale to również one wcielają się w różne rolę wystawiając na jej deskach swoje większe i mniejsze sztuki. Przy stodole znajduje się prawdziwa i profesjonalna kuchnia błotna z dostępem do wody. Na koniec musimy wspomnieć, że zadbaliśmy o zaspakajanie jednej z najważniejszych potrzeb- tej fizjologicznej. Obserwując twórczą zabawę naszych dzieci, której za nic w świecie nie chcą przerywać , a wydaje im się często, że „wytrzymają” – nie zgłaszają w porę potrzeby skorzystania z toalety, która znajduje się w budynku i wiąże się to z koniecznością powrotu do przedszkola – dla ich pełnego komfortu postawiliśmy dwa drewniane „wychodki” wpisujące się w klimat naszej wioski, w której znajdują się higieniczne, jachtowe toalety ze spłuczką.