Czym jest Village Education?
Village Education to nasza autorska przestrzeń edukacyjna wykreowana przy ścisłej współpracy z naturą. Wiemy, że umożliwienie dzieciom bycia jej częścią to najcudowniejsza rzecz dla ich rozwoju, jaką możemy im dać. To bezpieczne środowisko pełne wrażliwości i szacunku do dziecka. Przyjemne, przytulne i prawdziwe.
W naszej pracy pedagogicznej inspirujemy się różnymi nurtami pedagogicznymi przy czym żadnego z nich nie uważamy za jedyny słuszny. Bierzemy pod uwagę wyniki badań edukacyjnych, psychologicznych, z dziedziny neurobiologii i neurodydaktyki. Myślimy, że fantastycznie czuł by się u nas zarówno Jesper Juul czy Janusz Korczak, jak również Maria Montessori oraz Loris Malaguzzi. Jesper Juul przekonywał, że wychowanie powinno opierać się na zaufaniu do dziecka i jego naturalnych kompetencji. Pedagogika Marii Montessori opierała się na tym, co interesuje dziecko, pobudza jego ciekawość, sprzyja jego uniesieniom i sprawia mu satysfakcję, a tym samym prowadzi do sukcesu. Loris Malaguzzi, twórca podejścia Reggio Emilia, uważał, że dziecko nie ma jednego sposobu zabawy, mówienia, tańca lub myślenia, ale 100 sposobów! Janusz Korczak natomiast, to niekwestionowany przyjaciel dzieci i rzecznik ich praw, które były inspiracją do podpisania Konwencji o Prawach Dziecka.
Kiedy planowaliśmy stworzyć Przedszkole i żłobek Planeta Fantazji Village Education wiedzieliśmy że nie bez znaczenia jest dla nas przestrzeń w jakiej będą przebywały dzieci. Stworzyliśmy wyjątkową aranżację – która będzie inspirowała tak do zabawy jak i badań czy uczenia się – „prowokując do myślenia” i do wyruszenia na wyprawę po własne odkrycia.
Mamy więc zintegrowany z otoczeniem nowoczesny budynek, z przestronnymi, jasnymi salami, z toaletami dostosowanymi dla dzieci, by nieskrępowane doskonaliły swoją samodzielność. Na przestrzeni ok. 2 000 m2 ogromnego ogrodu w pobliżu budujemy Stodołę Edukacyjną, Tworzymy własną plantację i zagrodę dla zwierząt. Pomogliśmy trochę naturze i zaprojektowaliśmy nasz ogród tak by stworzyć dzieciom jak najlepsze możliwości ich rozwoju społecznego, fizycznego i poznawczego. W naszej pracy pedagogicznej wzorujemy się między innymi na skandynawskim modelu przedszkoli leśnych, co znaczy, że u nas dzieci przez większą część dnia przebywają na dworze, gdzie odbywa się również edukacyjno-wychowawcza część zajęć. Wierzymy, że nauka przez doświadczanie i zabawa w otoczeniu przyrody odgrywają kluczową rolę w harmonijnym rozwoju dzieci. Liczyć, segregować, rysować, wycinać, przyklejać, zapinać guziki, wiązać buty, układać zbiory z żołędzi, kasztanów i szyszek, czy pisać litery patykiem na piasku, biegać, chwytać, rozmawiać i troszczyć się możemy uczyć się także na dworze.
Dzieci nieskrępowane ścianami i złą pogodą mogą w naszym pięknym otoczeniu „uczyć się” w najbardziej naturalny dla siebie sposób – przez odkrywanie, doświadczanie i badanie. Projektując Planetę Fantazji Village Education dołożyliśmy wszelkich starań aby jasna i przestronna aranżacja wnętrz oraz ogród, prowokowały dzieci do twórczości, ekspresji i udziału w projektach badawczych, rozwijając dziecięce zmysły i poznanie, kształcąc jednocześnie jego charakter i kompetencje społeczne. Zgodnie z koncepcjami Montessori oraz Reggio Emilia – otoczenie uważane jest za „drugiego nauczyciela” – powinno być piękne i pobudzać dziecko do samodzielnego działania i odkrywania.
Jesteśmy miejscem bliskościowym – uważni na wszystkie emocje i potrzeby dziecka, mamy przestrzeń by je nazywać i wyrażać. Czerpiemy wiedzę z siedmiu filarów rodzicielstwa bliskości oraz z rodzicielstwa bezwarunkowego. Nie używamy języka przemocowego – Nie rób tego! Nie wolno!, nie stosujemy kar i nagród, za to dbamy o zdrowe granice i bezpieczeństwo dzieci. Tworzymy miejsce odpowiadające na naturalne potrzeby rozwojowe dziecka, jego samopoczucie i prawo do samostanowienia, gdzie dziecięca beztroska nie oznacza braku zasad i wartości.
Marzyliśmy o wyjątkowym podejściu nauczyciela do dziecka – obserwującym, wyczekującym, pełnym ufności w jego siły i możliwości. Nauczyciel to ogromnie odpowiedzialna funkcja. Dużą część pracy stanowi uważna i odkrywcza obserwacja. Nasi Nauczyciele są przewodnikami, kompetentnymi partnerami dzieci w ich rozwoju, nie zaś mówiącymi do nich z góry dorosłymi. Są otwarci na nową wiedzę i zmiany, przy czym dobro dzieci jest zawsze punktem wyjścia i celem.
Finalnie do naszego zespołu należą tylko najlepsi, pełni pasji, dobrze wyszkoleni i troskliwi nauczyciele. Regularnie mają możliwość omawiania swojej pracy zarówno we własnym zespole, jak i w drodze wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami, psychologami, logopedami oraz terapeutami z drugiej placówki Planeta Fantazji. Zapewniony jest więc ciągły rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli.
Nasz wyjątkowy sposób pracy nauczyciela, to inicjowanie nowych pomysłów i zdobywanie doświadczeń idące w parze z realizowaniem obowiązującego programu nauczania gdzie działania wynikają również z zainteresowań dzieci. Małe dzieci mają wewnętrzną potrzebę odkrywania i poznawania otaczającego je świata. Edukacja przedszkolna powinna ją wspierać i pobudzać. Nasze metody pracy z dzieckiem polegają na zachęcaniu go do tego, aby samodzielnie odkrywało codzienną rzeczywistość. Zapewniamy bardzo przyjazny sposób edukacji, pozwalający po prostu „być dzieckiem” i cieszyć się otaczającym światem, jednocześnie zapewniając odpowiedni dla wieku program rozwoju.
Tematyczne projekty edukacyjne potrzebują przestrzeni i odpowiedniego czasu aby ciekawość dziecka napotkała coś dla siebie. Inicjowane są poprzez obserwację, doświadczenia, rozmowy, przeżycia jednocześnie dalekie są od chaosu i improwizacji. Wg Lorisa Malaguzzi “kiedy dzieciom pozwala się postrzegać siebie jako autorów i wynalazców, gdy pomaga się im odkryć przyjemność dociekań, ich motywacja i zainteresowania eksplodują”. PRACA PROJEKTOWA pozwala dziecku doświadczać jak największą ilością zmysłów. Natomiast chcąc zaprosić dziecko do eksploracji i wyrażania siebie nauczyciele projektują PROWOKACJE EDUKACYJNE, które stanowią podstawę dla procesu uczenia się. Skupiamy się na harmonijnym rozwoju fizycznym, społecznym, emocjonalnym, poznawczym, twórczym i moralnym. Wiemy że wszystko, co związane jest ze zdobywaniem doświadczeń-nauką ma być jednocześnie czymś, co jest kojarzone jako przyjemne zajęcie.
Marzyliśmy o wyjątkowych formach pracy, które będą inspirowały dzieci do nauki a nie nauczały, zachęcały a nie podawały gotowe odpowiedzi oczekując wyuczenia się ich na pamięć. Wierzymy Malaguzziemu, że “dziecko ma sto języków”- poprzez które komunikuje się i wyraża swoje potrzeby. To sto różnych sposobów myślenia i uczenia się które trzeba pielęgnować. Tymi językami są m.in. odkrywanie, taniec i ruch, malowanie, muzyka, rysowanie, modelowanie czy rzeźbienie. Tak więc dużą uwagę przykładamy do zajęć artystycznych jako środka nauczania. Tworzymy specjalnie dla naszych dzieci STODOŁĘ EDUKACYJNĄ która już niebawem stanie w naszym ogrodzie. To nasz autorski pomysł, z którego jesteśmy dumni. Została zaprojektowana tak, by dawała dzieciom możliwość twórczej pracy: spontanicznej, na świeżym powietrzu, bez względu na pogodę, bez żadnego skrępowania. To taki dziecięcy warsztat, sala funkcjonalna do zajęć ze sztuki, muzyki, ruchu, relaksu… a raz na jakiś czas scena.
Pragniemy by czas dziecka w przedszkolu był wyjątkowo wykorzystany. Świadomie rezygnujemy z wprowadzania do oferty tzw.zajęć dodatkowych. Nie oznacza to jednak, że pozbawiamy dzieci szansy na poznanie różnych dyscyplin sportowych, dziedzin sztuki, języków, czy rozwijania talentów. Przeciwnie, takie aktywności będą dostępne w ramach podstawowych zajęć edukacyjnych dla każdego dziecka. Chcemy, by każde dziecko miało szansę zasmakować różnych aktywności, by znaleźć swoją „działkę”.
W Planecie Fantazji Village Education dziecko jest traktowane z należytym szacunkiem nie tylko w kwestii edukacyjno – wychowawczej, ale również w kwestii zaspokajania potrzeb biologicznych. Posiłki są kolejnym elementem programu przedszkola, tak jak są elementem życia.
Nie wystarczy zatem powiedzieć, że dieta w naszym przedszkolu jest zróżnicowana i zbilansowana, że uwzględnia najnowsze wytyczne lekarzy pediatrów i dietetyków, czy że każdy posiłek przygotowywany jest z wysokiej jakości produktów, z należytą starannością. O posiłkach należy dopowiedzieć, że wspierają rozwój stymulując zmysły i dostarczając niezbędnych składników pokarmowych, rozwijają społecznie – wspólne jedzenie posiłków, ale również budują w dziecku poczucie własnej wartości. Stosujemy zasady z metody BLW (Bobas Lubi Wybór): my (dietetycy) decydujemy co danego dnia znajdzie się w menu, dziecko decyduje co i ile z tego zje.
Biorąc powyższe pod uwagę, korzystamy z kateringu, na który mamy wpływ, natomiast docelowo planujemy otworzyć własną kuchnię.
Stworzyliśmy piękne miejsce i przestrzeń w Warszawie bo intensywny kontakt z przyrodą jest dla nas priorytetem, chcemy by dzieci wzrastały blisko niej i w zgodzie z nią. Ma ona bowiem ogromny wpływ na ich wielostronny rozwój, wzbogaca osobowość, kształtuje charakter. Oddziałuje pozytywnie na elementarny rozwój pojęć i procesów poznawczych, takich jak spostrzegawczość, myślenie, mowa, uwaga, pamięć i wyobraźnia.
Poprzez zabawy i zajęcia oraz proste codzienne prowokacje pozwalamy być dziecku bliżej natury, dzięki czemu ono się najwięcej uczy – nie wiedząc że to robi. Bo nauka ma być czymś miłym, ciekawym, zachęcającym. Dlatego nasze podejście i codzienne działania oraz praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju obejmują :
- prowokacje edukacyjne
- prace projektowe
- imersje językowe
- Zajęcia kulinarne
- Gimnastyka z elementami korektywy
- grupowe zajęcia logopedyczne
- Sensoplastyka
- Zwinne rączki
- Sylaba do sylaby /Podstawy czytania metodą krakowską/
- Doświadczamy- odkrywamy,
- Sensoryczne nam tu gra- sensorycznie wszystko gra
- Stodołę Edukacyjną
- Różnorodne tzw. zajęcia dodatkowe, których nie wyodrębniamy z planu dnia
- wnętrze
- Naturalną zabawę – własny plac zabaw z dużą ilością drewna i piasku, wykorzystujący zasoby naturalne
- Bliskość i bezwarunkowość
- Warzywniak – uprawę własnego ogrodu Warzywnego
- Zwierzęta – hodowla zwierząt w zagrodach
- Zrównoważoną, zdrową dietę zgodną z zasadami BLW
- bezpieczeństwo
Nasza otwartość na przemiany i czerpanie z kilku nurtów pedagogicznych i badań naukowych nie oznacza, iż w naszej placówce praca odbywa się w sposób przypadkowy i bez przygotowania. Przeciwnie, pewne założenia które wprowadziliśmy w pierwszym Przedszkolu Planeta Fantazji które powstało w 2017r. – zostały przez nas wypracowane, sprawdzają się i pozostają niezmienne.